ژل Cyborg و مقابله با دیابت از طریق نور

 دانشمندان هم اکنون از نور برای درمان دیابت در موشها استفاده می کنند.آنها با کاشتن یک ژل شفاف که حاوی سلولهای حساس به نور دستکاری شده هستند نوع جدیدی از ایمپلنتها را معرفی کردند که  روزی برای درمان بیماریها و رصد کردن سموم در انسان بکار خواهد رفت.

 

تصور یک هنرمند از سلولهای حساس به نور که در ژل قابل کاشت محصور شده اند

(تصویر:آزمایشگاه بیواپتیک هاروارد)

به گفته ی نویسنده ی مقاله Myunghwan:نور ابزار قدرتمندی برای ارتباط با سیستم های بیولوژیکی است اما یک مشکل اساسی در این ارتباط وجود دارد نورهنگام برخورد با بافت پراکنده می شود و هر چه در عمق بیشتر فرو رود باریکتر می شود حتی باریکتر از پوست بدن ما.

دکتر Choiو همکارانش ژل  قابل کاشتی را طراحی کردند که می تواند آنرا در اطراف این سلولها قرار دهند که سبب هدایت نور در زیر پوست موش می شود. در این آزمایشات دانشمندان این ژل را با انواع مختلفی از سلولهای دستکاری شده ی ژنتیکی  پرکرده و آزمایش کردند.

برای کنترل دیابت دانشمندان نور را به موش تاباندند در ژل قابل کاشت از کابل فیبر نوری استفاده شده بود که به سر موش متصل بود. نور ساتع شده سبب تحریک سلولهای درون ژل و تولید ترکیبی می شد که  ترشح انسولین را تحریک  و مقدار قند خون را تنظیم می کرد.

بطور جداگانه  این گروه از دانشمندان نشان دادند که با استفاده از سلولهایی که نور فلورسانس ایجاد  می کنند میتوان مسمومیت کادمیوم را در موشهای تحت استرس از این سم رصد کنند.

اگر چه این تحقیقات در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارد اما هدف نهایی کاهش نیاز بیماران به مراجعه به پزشک و تنظیم مقدار دوز دارو و کاهش دفعات اندازه گیریهای قند خون است.

به گفته ی Omenettoبیوتکنولوژیست دانشگاه Tuftsدر ماساچوست: ایمپلنت جدید می تواند زندگی را برای بیماران مقداری ساده تر کند اما مشکل اصلی وجود فیبر نوری متصل  به  سر بیمار است. گروه دکترChoiدر حال بررسی این ژل و تبدیل آن به میکرو    LEDبا یک رسیور قدرت بی سیم به این ژل ایمپلنت هستند .

دکترChanاز دانشگاه تورنتو می گوید: سلولهایی که دستکاری ژنتیکی شده اند به منظور انجام مقاصد مختلفی از درمان سرطان تا پیشگیری از نقرس طراحی شده اند، این تحقیق نشان داد که هیدروژل های قابل کاشت می توانند برای بسیاری از کاربردهای بیولوژیک و کلینیکی در آینده استفاده شوند.

منبع :   Nature Photonic ,DOI:10.1038\nphoton.2013.278